Aku Join Hari Belia Negara

Salah satu program anjuran Kementerian Belia dan Sukan Malaysia ialah Hari Belia Negara (HBN). Hari untuk meraikan warga belia yang diadakan setiap tahun dengan pelbagai pengisian yang menarik. 

Pada tahun 2014, selepas Pilihan Raya Umum ke-13. Aku berkesempatan untuk terlibat dengan segmen Pameran Badan Beruniform, salah satu segmen yang menarik perhatian ramai pengunjung Hari Belia Negara.

Aku dilantik sebagai pegawai perhubungan bagi Jabatan Penjara Malaysia. Satu peluang untuk aku mendapat pengalaman yang sangat berharga. 

Segala urusan melibatkan KBS dan Jabatan Penjara, aku akan uruskan terutama dari segi keperluan pihak jabatan sepanjang HBN berlangsung.

Melalui segmen badan uniform yang disertai oleh Jabatan Penjara Malaysia, para pengunjung dapat mengetahui pelbagai maklumat berkenaan dengan Jabatan tersebut. Terutama dari segi peralatan yang digunakan selain bahan-bahan pameran yang pasti menarik. 

Bagi aku, di antara bahan pameran yang menarik bagi Jabatan Penjara ialah kenderaan yang digunakan untuk membawa pesalah terutama pesalah yang berbahaya. Melalui pameran tersebut, aku sendiri baru mengetahui bahawa Jabatan Penjara mempunyai unit pengiring dan unit anjing pengesan.

Putrajaya, which has been quiet all night when the night arrives, changes the atmosphere when the National Youth Day is held, the atmosphere is so lively with uninterrupted public visits, especially from outside Putrajaya, even willing to walk because of the distance between the exhibition grounds and the parking area which is a bit far.

Aku juga membantu team Putrajaya Berselawat segment. The challenge of this segment, more to the logistics including the preparation stage as well as the convenience of visitors who will attend the night.

Able to overcome all the challenges when we work as a team without a cause who is more and who less.

Honestly before I worked at the Ministry of Youth and Sports Malaysia. I do not know at all the programs organized by the Ministry including National Youth Day. Now after being a part for 4 years from 2012 to 2015. I dare say KBS plays a very big role in ensuring that the youths have a real direction.

Overall, National Youth Day is one of the best platforms to provide a variety of exposure that plays a very important role to the national youth group. 

Although 5 years have passed since I left KBS, the feeling of longing sometimes arises in my heart because many memories are created including the experience of serving in the success of National Youth Day.

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman menjadi Guru

AKU PELAJAR PENGAJIAN MEDIA,

BAGAIMANA MENJADI TELEMARKETING?